Kínai III. Richárd, sepsiszentgyörgyi Vízkereszt, Shakespeare előadásplakátok kortárs szemmel
Újra itt vagyok Gyulán. Immár tizenegyedik alkalommal. Tavaly is évfordulót ültünk, jövőre is ünnepelünk. Halálom 400. évfordulója lesz 2016-ban. Nagy buli várható. Elgondolkodtató, hogy még mindig hogy oda vannak a darabjaimért. Sokféleképpen értelmezik a mondanivalómat színpadon, mozifilmekben, beszélgetéseken, konferencián, vagy akár képzőművészeti alkotásokban.
Ez utóbbival kapcsolatban rögtön térjünk is rá a csütörtöki gyulai megnyitóra. Plakátokat állítottak ki a Kamarateremben. Érdekeseket. Vannak köztük valós, azaz tényleg bemutatott Shakespeare-előadás plakátok, de vannak olyanok is, amelyek a tervezők asztalán maradtak. Gyárfás Gábor grafikusművész szedte őket egy csokorba.
Ez utóbbival kapcsolatban rögtön térjünk is rá a csütörtöki gyulai megnyitóra. Plakátokat állítottak ki a Kamarateremben. Érdekeseket. Vannak köztük valós, azaz tényleg bemutatott Shakespeare-előadás plakátok, de vannak olyanok is, amelyek a tervezők asztalán maradtak. Gyárfás Gábor grafikusművész szedte őket egy csokorba.
Koltai Tamás és Gedeon József megnyitják a fesztivált |
Neki másfajta bajsza van. |
A csütörtöki megnyitó után este a Tószínpadon volt jelenésem. A pekingi Nemzeti Színház társulata a III. Richárdot hozta el kínai színekben. Gazdag kiállású produkció volt, lenyűgözött a látvány és a zenei kíséret. Európában ritkán látni ilyesmit. A nagyszerű színészi játékhoz még hozzátett volna, ha a párbeszédeket látjuk a kivetítőn. Ez azonban elmaradt, mintha néma filmet láttunk volna, hisz csak a tartalmát kaptuk meg a mondanivalónak. No, erre mondhatnánk, hogy nekünk ez kínai volt. De tudomásom szerint a Várszínház igazgatója javasolta a rendezőnek, ha viszik a produkciót, vigyék a dialógusokat is, hogy még élvezhetőbb legyen az előadás. Ebből is kitűnik, milyen fontos a mondanivalóm, nem lehet azt csak úgy röviden összefoglalni. Nekem egyébként az volt a szerencsém, hogy mögöttem két érdeklődő kislány ült az anyukájukkal, akik nagyon jó kérdéseket tettek fel, hisz a történetet ők még koruknál fogva nem igazán ismerhették. Jó volt hallani, mennyire beleélik magukat a „mesébe”, mindent meg akartak tudni: mi miért van, ki kicsoda és miért történik mindez.
Főcím |
Jobbra a sokféle dobnál a kínai zenész kolléga, aki végigkísérte az előadást |
És végre mesélek a csókos-bajszos előadásról. A Várszínház színpadán mutatták be Vízkereszt, vagy amit akartok, pardon, vagy amire vágytok című vígjátékomat, Bocsárdi László rendezésében. Nem olyan régen egy szívemnek kedves Hamletet is láthattunk ettől a rendezőtől és társulatától ugyanitt, Gyulán. Kíváncsian vártam, mi lesz idén. No, csak gyorsan a benyomásaimról, amiket előadás alatt jegyzeteltem le. Először is felkeltette a figyelmemet, hogy a Várszínház feketébe lett burkolva. Azaz most nem voltak lényegesek a várfalak és a vár adta terek. Egy forgószínpadra kellett koncentrálni, ott történt minden varázslat. A kerek színpad egy fallal volt ketté szelve, általában működött, mint az idő, haladt. Már amikor elfoglaltuk a helyeinket, ez így volt. Majd egy színházban furának tetsző alak, raszta hajjal, háromszög alakú elektromos gitárral zenélni kezdett. Inkább Woodstockba illett, de ettől még inkább figyelnem kellett rá, mit keres ez a figura itt. Hát, így kezdődött az előadás.
Ez a fickó ínyemre volt. Végig kísérte a történetet átható tekintetével, erős jelenlétével, gitárzenéjével. Okos, értelmes és tényleg tartalmas este/éjszaka volt, tele humorral, szaftos, de nem közönséges ötletekkel. Csodáltam is azt a néhány gyereket, akiket elhoztak a szüleik. Szerencsére ma már azokon a tapikütyükön bárhol le tudják magukat kötni. Láttam is, hogy egyikőjük így is tett. Egyébként tudták, hogy a humán műveltség kopaszít, és hogy a háromszög alakú basszus gitár öltöztet?