2015. július 16., csütörtök

Shakespeare miért géniusz? Csak!

Utolsó beszámoló - záró hétvége (konferencia, Athéni Timon, Piotr Kondrat, Kovács András Ferenc, és Gyula)



Jelenet az Athéni Timon előadásból
Vasárnap éjszaka az Athéni Timon előadással véget ért a XI. Nemzetközi Shakespeare Fesztivál. Eltelt három nap. Figyeltem magam, vajon mennyire kerülök távol azoktól az élményektől, emlékektől, benyomásoktól, amiket ezeken a programokon kaptam, Gyulán. Egyre többet gondolok rájuk.

Háromezer-ötszázan jöttek el megnézni drámáim, dalaim feldolgozásait. Elgondolkoztam… Tizenegy nap alatt három és fél ezer ember. Sok is és nem is. Ha arra gondolok, hogy a Biblia után talán az én műveimből adják ki a legtöbbet, hogy New Yorkban - ahogy azt a konferencián Nagy Andrástól megtudtuk – egy óriási területen csak velem foglalkoznak, no, nem csak ott, de most ezt tudtam meg, hogy Amerikában több mint 60 Shakespeare Fesztivál van, az újságokban, kocsmákban lépten-nyomon belém botlanak… Hiányérzetem van.
Vajon bemondták a magyar adókon, hogy mi készül Gyulán immár tizenegyedszer? Biztosan, hisz az MTVA is támogatója volt a fesztiválnak.

Tóth András újságíró a Széves Cukrászdában
De csak pozitívan, a XXI. században ez most úgyis nagy divat. Tudom, mi lehet a baj. Nem tudja az érdeklődő közönség, milyen előadásokra jönnének. Áhá! Ebben igazuk van. De sokszor egy filmről sem tudjuk, amelyikre beülünk, hogy milyen lesz. Szóval csak bátran el lehetne jönni, ahogy ezt teszik az újságírók is, évről-évre. Köszönjük nekik! Mert ők legalább megírják a véleményüket. Tóth András, a Tiszatajonline.hu újságírója például tavaly egy napra jött, idén kettőre, és azt mondta, igazából szeretne még sokkal több időt itt tölteni, mert hatások érik az előadók, előadások által és jól érzi magát. Volt a Százéves (de már majdnem kétszáz éves) Cukrászdában, Gyula egyik nevezetes helyén, ahol egyébként nemcsak az általa fogyasztott kakaós-narancsos tésztájú krémest említeném meg, de ott vannak az isteni sült túró torták a szezon gyümölcseivel a tetejükön. 

Vagy kipróbáltam a nem is olyan régen a fürdőhöz épített Aquapalotát. Csúsztak már gumimatracon, egyedül vagy kettesben, olykor sötétben, vagy színes „csillagok” alatt? Én csúsztam. Nem is egyszer. Ráadásul épp akkor, amikor Gyulán és országszerte is 40 fok fölé emelkedett a hőmérő higanyszála. Ott észre sem vettem.

Szanazug
Vagy voltak már a Fekete és Fehér Körös egybefolyásánál, ahonnan már a Kettős Körös folyik tovább? Szanazugnak hívják e helyre kis helyet. Strand, kajak, vízibicikli, hekk, jégkrém…  Biciklivel mindössze fél óra alatt ott lehet teremni Gyuláról. 

És nem soroltam fel az Erkel Múzeumot, a megújult Vigadót, a Szentháromság kápolnát, a vár lovagtermét, a sétáló utcában található világórát és szökőkutakat, a már bemutatott Patrióta Éttermet, a Rondellát, a felújított Almásy kastélyt és az isteni csapolt meggysört, satöbbi, satöbbi.
Ha esetleg egy előadás nem olyan, ami kedvünkre való, még mindig ki tud engesztelni ez a gyönyörű ékszerdoboz, amit Gyulának neveznek.

De hogy az én műveimből ne szülessen valami jó? Higgyék el, alig van ilyen. Persze kinek a pap, kinek a papné, de ha belegondolok az elmúlt évek terméseibe, alig-alig akad ilyen megosztó előadás vagy program.

Fabiny Tibor táskájában még ez a "kis könyvecske" is elfért
Még a konferenciák is, amikről mondhatnánk, kit érdekel 30 fokban is zseniálisak. Az ideit mini konferenciának nevezték, nem értem miért, hisz nagyságok tartottak előadást, nem is akárhogy. Szerintem a TED oldalára is fel lehetne tölteni bármelyiket.  Ezen a szép szombaton is sokmindent megtudtam magamról, mert tudják, már jómagam sem tudom, mi igaz belőlem és mi nem. De szerencsére globális vagyok, időtlen jelenség, aki mindig jelen lesz ebben a világban valamilyen formában.  Így jómagam is folyton analizálhatom. Szeretem a spekulációkat, amik folyamatosan életben és fiatalon tartanak. Emlékeznek? Nemrég például megtalálták fiatalkori arcképemet. De vajon megfejthetőek ezek a feltételezések, kódok? Próbálkozni mindig lehet. Képzeljék, még Zsótér Sándor is ott volt a konferencia előadói között. Ő is fejteget. Érdekes volt megtudni, mit gondol A velencei kalmár művemről. És tett egy bölcs kijelentést: mostanában inkább az érdekli, ami le van írva, abból gondolkodik. Azaz nem a formák/képek felől közelít, hanem a tartalom, a mondanivaló felől. Ő például Jessica miatt csinálta meg a darabot. Piotr Kondrat, akit már tavaly is láthattunk a fesztiválon Hamlet szerepében, idén Shylock címmel szintén A velencei kalmárt dolgozta fel, de míg ZsótérSándor az Egri Gárdonyi Géza Színház művészeivel Jessica személyiségét, Piort Kondrat inkább Shylock figuráját elemezte. 

Zsótér Sándor az Othello példányát olvasgatja
Zsótér Sándor egyébként felidézte a két évvel ezelőtti Hamletet.  Már amit ő rendezett az Egyetemen az akkori harmadéves osztállyal. Akik látták, biztosan sokáig nem fogják elfelejteni. Azt mondta a rendező most ezen a konferencián, ha tudta volna, hogy valaha víz is rendelkezésére áll, máshogy rendezi meg az előadást. De a Színház- és Filmművészeti Egyetem eléggé korlátozott terében vitte színre, onnan lépett ki a Gyula adta szín/víztérre. A legjobb Hamlet előadás volt itt Gyulán, ami hatott rá. De azért el kell mondjam, ez a rendezőn és a színészeken is múlik, hogy Gyulára hogyan adoptálnak egy meglévő produkciót. Van itt ugyanis mindenféle kérem szépen: vár, tó, forgószínpad, kamaraterem, kamaratermi udvar, könyvtárterem, várkert, sportcsarnok, Erkel Műv. Ház… és ami még a rendezőnek megtetszik.

De Zsótér mesélt az Othellóról is, az idei produkcióról, ami itt volt és ő rendezett és  amiről már én is beszámoltam. Tudják, itt az ablakokat járásnak és az utca embereit is „használták”. Kiderült, hogy nagy szótárral nézték végig szóról szóra  a drámámat. 75%-ban követték a művemet - szerinte. Rá is ment egy nyaruk. De bevallotta, így sem tudták megcsinálni költészetben, így próza maradt. Én nem bántam. 

A konferenciát Almásy Zsolt zárta egy jó kis prezivel. (Ezek a magyar informatikusok (?) is tudnak valamit.) Ő a Shakespeare korabeli könyvtörténetről beszélt, hogyan nyerték el fizikai megtestesülésüket a drámák és hogyan jutottak el az olvasóhoz. Nem fényezem magam, persze, hogy már sikeres voltam a koromban is. Egy-egy művem több kiadást is megért, amiket én is megértem, no és hát Önök is most már megérthetik. És egyébként megérte, hisz érdekem volt nyomtatni műveimet, hisz részvényese és vezető tagja voltam akkori társulatomnak.

Kovács András költő Ferenc és Elek Tibor a Bárka főszerkesztője
A fesztivált egy KAF, azaz Kovács András Ferenc irodalmi beszélgetés és az Athéni Timon, akarom mondani Athéni Justin Bieber zárta. Ez utóbbit az SZFE hozta, Hegedűs D. Gézával a címszerepben. Elsodort minket a produkció, szinte szó szerint. Azt csináltak, amit akartak, mindent lehetett. Még negyven fokban is. Szó szerint eladták ezt a súlyos sztorit nekünk. Minden eladó 2015-ben!
És hogy ez, vagy akár a többi program nekem miért tetszett? CSAK! És Gyulára miért jó jönni éppen a Shakespeare Fesztivál idején? MINDEZEKÉRT.

Akkor találkozzunk jövőre!

Jelenet az Athéni Timon előadásból | fotó: Kiss Zoltán