2018. július 10., kedd

A gyulai Shakespeare Fesztivál jövőre Washingtonban mutatkozik be


Második fejezet, második nap

Kedden a Kamaraszínházban egyeztettem Elek Tibor igazgatóval, akivel végigszaladtunk a hét nap programjain. Mert idén 7 nap dukált a Shakespeare Fesztiválnak. Végére érvén, kilépve az irodából arra lettünk figyelmesek, hogy az előtérben óriási „papír-munka” folyik. Dossziék jönnek-mennek az irodából. Nem voltam rest, odamentem megkérdezni, mi folyik itt.  

Robert Ormsby és Ágnes Juhász-Ormsby

Miért okozunk ennyi gondot? – kérdeztek vissza. Bemutatkoztunk. Ágnes és Robert Ormsby egy házaspár, s már nem először vannak Gyulán. 2013-ban, 2016-ban és tavaly is jártak itt. Kanadából érkeztek 14 éves lányukkal, aki egyébként éppen a workshopon vett részt. Ágnes (Ágnes Juhász-Ormsby) magyar származású, segíti a beszélgetést, bár valamennyire Robert is ért és beszél magyarul. Rob, ahogy Ágnes hívja, egyetemi docens, professzor, egy hosszútávú kutatás keretében arra kíváncsi, hogyan tudja globális kontextusba helyezni a gyulai Nemzetközi Shakespeare Fesztivált. Több tényező is érdekes számára. Egyrészt Gyula város adottsága, azaz hogy fürdőváros, a történelmi múltja és hagyományai, valamint a jelen, azaz a XXI. századi kultúrája. Érdekes számára, mennyi - nemzetközi vonalról is érkező - kísérletező előadást láthat a közönség, akik nyitottan, értően fogadják ezeket. Kutatását az eddig megjelent kritikákra, írásokra alapozza.

Az is kiderül a beszélgetésből, hogy Kanadában is vannak Shakespeare-hez köthető fesztiválok. A Stratfordi a legnagyobb, leghosszabb és leghíresebb, itt több Shakespeare-bemutatót tartanak az évadban, ezen kívül a newfoundlandit említik meg.

A kutatás első "bemutatója" jövőre lesz, Washingtonban. Könyv is készül, melynek gyulai fejezetét a számunkra is ismert Maria Shevtsova professzor asszony írja. Hát ez az oka ennek a nagy papírfelfordulásnak, ami még péntekig tart. Rob és kislánya Elisabeth egyébként nyáron a londoni Globe színházba készül. Persze nem először fordulnak meg arra.

Délután utcszínház, napsütéses esőben. Három tehetséges békéscsabai fiatal ilyen időjárási körölmények között is le tudta kötni a járókelők figyelmét. Pedig féltették a hangszereiket, amiket kölcsönbe kaptak. De amikor azok előkerültek, éppen elállt az eső.





Este az elmaradt Frunza féle Hamlet helyett egy különleges filmet láttunk. A The Rub képi világa tényleg egyedülálló. Téma a Hamlet, rendező Lichter Péter, aki 2002 óta készít kísérleti filmeket. A ’84-es születésű alkotó eddig több mint 200 nemzetközi és hazai fesztiválon mutatkozhatott be. 

A The Rub képi világa régi filmekből vett részletekből épül fel. A felhasznált 35 mm-es és 16 mm-es filmszalagokat kockánként, kézzel festették meg, és különböző roncsolási eljárások alá vetették. A film egyik legfontosabb technikája a szerves celluloid szalagok rohasztása volt: több száz méternyi, előre kiválasztott filmet ástak el több hétre különböző termőföldekbe. Ezzel olyan sajátságos vizuális világot teremtettek, amit semmilyen más technikával, vagy digitális trükkel nem tudtak volna reprodukálni. Később ezeket a szalagokat is megfestették, majd az elkészült képkockákat egy erre kialakított optika és egy digitális fényképezőgép segitségével lefényképezték, majd kockánként animálták. Ez az analóg és digitális technikákat ötvöző absztrakt filmes metódus olyan képi világot eredményezett, ami a magyar filmben egyedülállónak tekintehtő, nagyjátékfilmes formában a nemzetközi avantgárd filmes színtéren is ritkának számít.
A film narrátora, Hamlet megszemélyesítője Hajdu Szabolcs volt.

The Rub - trailer (with english subtitle) from Péter Lichter on Vimeo.

Itt minden megtalálható a filmmel kapcsolatban >>>

Szentpéterváron Franciaország-Belgium 1:0. Holnap pedig megnézzük a világhírű jekatyerinburgi Kolyada Színház előadását.